Karantinui skaičiuojant antrą mėnesį, verslo įmonės su nerimu žvelgia į ateitį, nuostoliai dėl sustojusio darbo vis didėja. Išbandymų ir sunkumų patiria keleivių vežimo, transporto bendrovės. Drastiškai sumažėjus keleivių srautui, didžioji dauguma šių bendrovių buvo priverstos laikinai sustabdyti vežimą tarptautiniais maršrutais ir siuntų tarnybų darbą, taigi neteko ir pajamų. Transporto bendrovės norėtų kuo griečiau atnaujinti veiklą, tačiau į normalaus gyvenimo vėžes turi grįžti valstybė.

Tarpmiestiniai autobusai nekursuoja

Marijampolės autobusų parko tarpmiestiniai autobusai įprastais reisais nekursuoja nuo kovo 26 dienos. „Visiškai nebuvo keleivių. Įvedus nuotolinį mokymą nebevažiavo mokiniai ir studentai į mokslus, žmonės nevyko pas gydytojus, į svečius ar apsipirkti. Būdavo, kad į Vilnių važiuojantis autobusas nuveža vieną keleivį.

Tai nuostolinga, juk ir degalai kainuoja, ir vairuotojui atlyginimą turime mokėti, todėl priėmėme sprendimą laikinai, kol šalyje galioja griežtas karantinas, sustabdyti autobusų judėjimą tarpmiestiniais maršrutais“, – pasakojo Marijampolės autobusų parko direktorė Dalytė Venčkauskienė. Anot jos, Vyriausybei švelninant karantiną svarstoma galimybė atnaujinti tarpmiestinių autobusų reisus.

Miesto ir priemiesčio autobusai Marijampolės savivaldybės administracijos direktoriaus Karolio Podolskio nurodymu kursuoja du kartus per dieną. Ryte, kad nuvežtų gyventojus į darbą, ir vakare, kad žmonės turėtų kuo sugrįžti į namus.

Nuostoliai milžiniški

Didžioji dauguma Marijampolės autobusų parko darbuotojų – prastovose, vieni dalinėse, kiti pilnose. Išmokas už prastovas jiems iš savo rezervo išmokėjo Marijampolės autobusų parkas, nes Vyriausybės numatyti pinigai be darbo dėl karantino likusių žmonių dar nepasiekė.

„Negalėjome palikti savo darbuotojų be pragyvenimo lėšų. Juk ir maistui, ir vaistams pinigų reikia, kiti turi ir finansinių įsipareigojimų. Tikimės, kad anksčiau ar vėliau Vyriausybė mums 90 proc. prastovoms išmokėtų pinigų kompensuos“, – kalbėjo direktorė.

Į Vyriausybę dėl nuostolių kompensavimo Marijampolės autobusų parkas dar nesikreipė. Pasak D. Venčkauskienės, pateikimo sistema sudėtinga, reikia daug įvairių dokumentų, tarp jų ir veiklos ataskaitos už 2019 metus, kuri dar nepatvirtinta. „Viskas, ką buvome sukūrę, sugriuvo per kelias dienas. Sustojo ne tik keleivių pavežėjimas, nutrūko visos ekskursijos, kurios mums būdavo didelis pajamų šaltinis. Niekur nekeliauja darbo kolektyvai, moksleiviai ir, panašu, kad dar greitai nekeliaus“, – sakė direktorė. Anot D. Venčkauskienės, trukdo darbui ir sutrikę atsiskaitymai tarp klientų. Autobusų parkas nori išlikti, tad būtų labai gerai, kad tie, kurie įmonei skolingi, apmokėtų skolas.

Siuntos priimamos ir pristatomos

Nuo balandžio 15-osios atnaujintas siuntų gabenimas ir pristatymas, nes išaugo paklausa. Siuntos Marijampolės autobusų stotyje, iš šoninės pastato pusės, priimamos kasdien, išskyrus šeštadienį ir sekmadienį, nuo 9 iki 13 val. Pati autobusų stotis, kur yra laukiamoji salė, užrakinta. Pasak autobusų parko vadovės, šią savaitę bus sprendžiama prailginti siuntų priėmimo darbo valandas.

Planuojama jas priimti ilgėlesnį laiką, nuo 9 iki 17 ar 18 valandos. Taip pat jeigu bus poreikis, priimti siuntas ir šeštadienį, sekmadienį. „Jeigu siuntų daugės, galėsime pamažu atnaujinti ir tarpmiestinių autobusų kursavimą. Jei nors keli keleiviai atsirastų, ir tai mums būtų paskata judėti į priekį“, – pasakojo D. Venčkauskienė. Direktorė greito verslo atsigavimo neprognozuoja. Anot jos, net ir suvaldžius pandemiją žmonės nepuls staiga keliauti. Kiekvienas žiūrės, kiek turi pajamų, o jų per karantiną neteks labai daug įmonių. Be to, nuo kelionių susilaikyti vers ir baimė užsikrėsti. „Geriausiu atveju pradėsime atsigauti nuo rudens“, – spėjo D. Venčkauskienė.

Autobusų parko vairuotojai neliko nuošalyje

Marijampolės autobusų parko vairuotojai jautriai sureagavo į Autobusų parkams – nerimo dienos Miesto gatvėmis kursuojančius autobusus matome labai retai. Ričardo PASILIAUSKO nuotrauka šalies ir žmonių gyvenimus sutrikdžiusią pandemiją, rado, kaip padėti, būti naudingi. Vairuotojai į mobiliuosius patikros punktus, kur tikrinama, ar žmogus neserga koronavirusu, atveža tuos gyventojus, kurie neturi galimybių atvykti savo transporto priemone. Taip pat autobusų parko vairuotojai ne kartą vyko į Vilniaus, Kauno aerouostus,
Klaipėdos uostą parvežti iš užsienio grįžusių kraštiečių. Juos vežė ne tik į Marijampolę, bet ir Kazlų Rūdos, Kalvarijos savivaldybes, Vilkaviškį, Šakius. Taip pat vyko pargabenti žmonių po saviizoliacijos Vilniaus, Kauno ar Klaipėdos viešbučiuose. „Į šią veiklą neįtraukėme rizikos grupei priklausančių asmenų ar tų, kurie tiesiog bijojo. Didžiulį dėmesį skiriame vairuotojų apsaugai, jie turi visas priemones, kurios būtinos dirbant su rizikos grupės klientais. Didžiuojuosi vairuotojais, darbas tikrai ne iš lengvųjų, yra rizikos, tačiau jie net nesvarstė, kad būtų galima atsisakyti“, – pasakojo D. Venčkauskienė.

 

Loreta Tumelienė

Suvalkietis